Weergave problemen ja of neen?

De weergever, o zo klankbepalend... Of je over elektrostaten, dynamische luidsprekers, magnetostaten of hoornluidsprekers wil babbelen, hier moet je zijn!
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

vr 17 jan 2020, 12:17

Hoi Musiclovers

Heeft volgende opstelling invloed op een goeie weergave ... stereobeeld, diepte, vocals mooi in het midden enz ...

Achterwand loopt schuin onder een hoek van 10 graden ongeveer en is lukraak 5m50 breed
Sta je voor de schuine wand met je gezicht naar de wand, dan staat de rechtse hoek dieper dan de links door die 10 graden
Lengte van de ruimte pakweg 10 à 11m

Je zet de luidsprekers op 1 rechte lijn
Vanaf hun achterkant gemeten staat die aan de rechtse hoek pakweg 1m van de schuine achterwand en 80cm van de zijmuur, en die aan de linkse kant pakweg 40cm van de schuine wand.

Voorzien jullie troubles?

@Meneer de beheerder :D
Neen ik kan geen tekening maken en uploaden ;)
0 x
Gr
Stef

Arno said: "Music is the dope"
Dim
Forum Guru
Forum Guru
Contacteer:

vr 17 jan 2020, 19:37

stefk schreef:
vr 17 jan 2020, 12:17
@Meneer de beheerder :D
Neen ik kan geen tekening maken en uploaden ;)
Aan 't feit dage niet kunt tekenen kan ik niets doen... maar uploaden zou moeten lukken - heb uw userpermissies getest en dat lijkt toch te marcheren?
0 x
Geert
Senior
Senior

vr 17 jan 2020, 21:34

Geluid dat van de achterwand gereflecteerd wordt veroorzaakt kamfiltering, het meest opvallend door een serieuze dip in het laag-midden (SBIR effect) . Als de afstand v.d. speakers tot de achterwand verschilt dan bevind die dip zich voor de linker speaker op een andere frequentie dan bij de rechtse. Je zou dus kunnen stellen dat je linker en rechter speaker anders zullen klinken. Wellicht is het klankverschil op zich niet echt hoorbaar, maar het stereobeeld zou wel scheef kunnen trekken. Aangezien de ene speaker meer dan dubbel zover v.d. achterwand staat dan de andere is er een reële kans dat het effect hoorbaar is als je er echt goed gaat voorzitten. Je zal het moeten uitproberen om zeker te zijn.

De speaker die op 1m v.d. achterwand komt is een probleem op zich. Dat is vrij ver waardoor de dip i.d. basfrequenties terecht komt en ook vrij breed is.
1 x
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

za 18 jan 2020, 05:59

Geert merci voor de reaktie.

Tzal idd uitproberen worrden.

Is die 1m tout court te ver of enkel in mijn geval?
Hier zijn verschillende mensen die verder van de achterwand spelen en op demo's speelt haast iedereen op meer dan 1m ....
0 x
Gr
Stef

Geert
Senior
Senior

za 18 jan 2020, 10:06

Tussen 1m en 2m20 is af te raden omdat dat keihard in de lage frequenties inhakt. Als je een kamer hebt met slechte akoestiek (sterke room modes) dan kan dat eventueel als een verbetering gepercipieerd worden.
0 x
Koroduga
Junior
Junior

za 18 jan 2020, 10:34

Ik denk dat het stereobeeld scheef gaat trekken. Alle reflecties van de achterwand worden naar de rechterkant gereflecteerd. Ik vermoed dat resulteert een "dunner" klinkende linkerspeaker tov een wolliger en zwaarder aangezette klinkende rechterspeaker.
Flink wat absorptie achter de speakers plaatsen ?
Verder houdt ons brein van symmetrie, het zou zomaar kunnen dat zelfs al zou het goed klinken, je geen (muzikale) rust hebt door die asymmetrie.
0 x
Koroduga
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

zo 19 jan 2020, 13:53

Wsl zet ik in die hoek een boeken- of platenkast, misschien helpt dat wel.
Of het wordt een 80 - 140 verhouding van de achterwand

Tijd brengt veel raad
We zijn nog niet aant afbreken laat staan aan het opbouwen ... ;) :)
0 x
Gr
Stef

Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

zo 19 jan 2020, 17:59

Stef,

Kan je eens uitleggen waar je ineens vandaan komt met een wand die 10 graden schuin loopt?

Als het opzettelijk is, dan lijkt 10 graden me net te weinig om visueel indruk te maken, zeker op een relatief korte afstand, en nog meer als je het effect al wil teniet doen door je speakers mooi haaks te plaatsen.

Een schuine wand is akoestisch zeker niet verkeerd (cfr staande golven), maar een dermate groot verschil in afstand wand / speaker komt volgens mij, en zoals je kan lezen volgens anderen ook, niet goed.

Is er een reden waarom de luidsprekers niet evenwijdig met de muur mogen? Van den andere kant: 10 graden scheef liggen in je zetel, dat is net de maat van een frisse pint.
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

ma 20 jan 2020, 07:41

Luc hoi

Ontwerp ... ;)
De ruimte wordt zowizo een "rare" vorm.

Ik zeg niet da'k die wil te niet doen. Ik vraag mij af wat de impact zou kunnen zijn van zo'n opstelling.
0 x
Gr
Stef

stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

ma 27 jan 2020, 09:50

Geert schreef:
za 18 jan 2020, 10:06
Tussen 1m en 2m20 is af te raden omdat dat keihard in de lage frequenties inhakt. Als je een kamer hebt met slechte akoestiek (sterke room modes) dan kan dat eventueel als een verbetering gepercipieerd worden.
Geert helpt het als ik achter de rechter luidspreker een kast zet van pakweg 1m20 breed en 60 diep.
In de kast komt de platenspeler en oki nokki, lp's, ...
De luidspreker staat dan voor die kast
0 x
Gr
Stef

Plaats reactie