Probleem met buizenversterker Ayon

Van de bron naar de versterking. Buizen, transistoren of klasse D, het vindt hier zijn plekje!
Plaats reactie
Willy
Puppy
Puppy

di 13 jun 2017, 08:49

Heeft er iemand ervaring met wat het volgende verschijnsel zou kunnen veroorzaken:
Een vijftal minuten na het inschakelen komt er een eerste licht korte knets in het rechtse kanaal. Dan is het weer enkele minuten weg en herhaalt het zich opnieuw. Het herhaalt zich verder en de tussentijd wordt korter.
Uiteindelijk de versterker uitgeschakeld. Tijdens het automatisch bias-check programma (versterker schakelt eerst in mute en de instelling van de buizen wordt gecheckt en bijgesteld gedurende een 10-tal seconden, vreemd maar ook dan bleef de knets in de luidspreker enkele malen doorgaan) kwam er echter geen foutmelding.
Het wordt niet beïnvloed door het volume. De muziek zelf wordt er niet door beïnvloed.
Als de luidsprekers omgewisseld worden verplaatst het zich naar links. Ook met de bron uitgeschakeld en met het volume op nul doet het zich voor.
De KT88 lampen zijn een 2-tal maanden geleden vernieuwd. Originele set Ayon buizen.
Enig idee wat deze knets kan veroorzaken? Ergens een doorslag? Een lamp, een condensator, een contact?
Nu ja zelf verder testen lijkt me niet aangewezen om geen verdere schade te veroorzaken.
Alle advies welkom.
En waar kan ik terecht voor een nazicht. Het is een Ayon en de Belgische noch de Nederlandse dealer verdelen dit merk nog.
Het apparaat is 4 jaar in gebruik bij mij (ex demo) en buiten waarborg.
0 x
The philosophy is very simple — if it sounds better, it is better
Dim
Forum Guru
Forum Guru
Contacteer:

di 13 jun 2017, 09:16

Hoi Willy,

kan je echt niet terecht bij de dealer van waar je het toestel aankocht dan? Stoppen met het verdelen van een merk is een ding, maar service na verkoop (zelfs buiten garantie) is misschien net iets anders, neen? Minstens zou men toch moeten kunnen zeggen waar je het toestel voor nazicht kan achterlaten? (enfin, hoop ik toch)
0 x
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

di 13 jun 2017, 09:50

Merken verdwijnen te pas en te onpas bij importeurs en winkeliers de laatste tijd ...

Colab deed vroeger Ayon

gewone een goede technieker zoeken, een winkel die het gewoon is met buizenversterkers te werken en technieker is
0 x
Gr
Stef

Arno said: "Music is the dope"
NewSoundcenter
Newbie
Newbie

di 13 jun 2017, 10:04

Beste Willy,

Je bent altijd welkom bij ons om hem te laten nazien. Kijk op http://www.soundcenter.be" onclick="window.open(this.href);return false; voor onze contactgegevens.

Mvg,
Maarten
New Soundcenter
0 x
Willy
Puppy
Puppy

di 13 jun 2017, 16:19

Bedankt allen voor de reacties en adviezen.
Bij wat links en rechts rondhoren kreeg ik de suggestie dat het best 1 van de nieuwe buizen kon zijn.
En inderdaad na het terug plaatsen van de oude set is het probleem (voorlopig?) opgelost :dance:
0 x
KejoKara
Senior
Senior

wo 14 jun 2017, 17:45

Misschien is het niet alleen de buis die problemen geeft maar speelt de buizenvoet ook mee ... 't is maar een bedenking van de leek.
0 x
Willy
Puppy
Puppy

do 15 jun 2017, 20:12

KejoKara schreef:Misschien is het niet alleen de buis die problemen geeft maar speelt de buizenvoet ook mee ... 't is maar een bedenking van de leek.
Goede tip...morgen ga ik bij Francis langs om alle buizen eens te laten nameten. Als die toch ok zouden zijn zit het inderdaad nog elders...
0 x
Willy
Puppy
Puppy

vr 16 jun 2017, 19:49

Willy schreef:
KejoKara schreef:Misschien is het niet alleen de buis die problemen geeft maar speelt de buizenvoet ook mee ... 't is maar een bedenking van de leek.
Goede tip...morgen ga ik bij Francis langs om alle buizen eens te laten nameten. Als die toch ok zouden zijn zit het inderdaad nog elders...
En zo is: alle buizen meten goed...toch de voetjes of nog wat anders...verder zoeken dus :(
0 x
Plaats reactie