Reel2Reel

Alles wat analoog betreft! Draaitafels, armen, elementen, tapedecks, you name it!
Gydotron
Senior
Senior

di 17 okt 2017, 15:18

Toen is 8 jaar was kreeg ik van mijn vader een Grundig TK 5
Afbeelding
Mijn eerste audioproduct was een feit. Ik nam toen muziek op van de radio, nml de top 30. Later kreeg ik van mijn vader een Grundig TS 340, een stereo recorder die echt wel mooi speelde (koste in 1965 19950,- Bfr) Ik kreeg die als ik 12 jaar was. Het was een hybride recorder, buizen/transistoren. Je kon hem dus ook als versterker gebruiken.
Afbeelding
Eigenlijk wil ik hiermee zeggen dat het begon met een taperecorder en nog steeds ben ik een liefhebber van taperecorders. Ondertussen heb ik verschillende recorders die ik stuk voor stuk restaureer, dat houd in dat ik alle elco's vervang, nieuwe koppen steek, de motoren uit mekaar haal en ze voorzien van nieuwe lagers en vet, nieuwe aandrukrol, trimmers en nog zoveel meer. Ik heb ondertussen al een mooie verzameling. Mijn eerste echte pro recorder is een Studer A807. Die is helemaal gerestaureerd en die speelt als een klok. Ik heb enkele kopie's van mastertapes en die spelen naar mijn inziens mooier dan de digitale versie. Maar ik heb ook nog een Studer A80 24 track recorder, je weet wel, een studiomachine. Dezelfde type als waar de volgende albums mee zijn opgenomen, Nirvana, Fleetwood Mac, Tom Petty, Peter Gabriel, ...... Die moet ik nog restaureren en ik denk dat ik daar wel een jaartje zoet mee ben. Verder heb ik een Soundcraft Magnetics 8 sporen recorder, een echte pro machine die gebruik maakt van 1 inch tapes. Verder heb ik nog een Revox A700, Revox C278 en een Philips Pro 12. Ik was op zoek naar een bepaalde Philps Pro recorder, maar die zijn zo zeldzaam dat ik mijn hoop zowat verloren had. Maar onlangs kreeg ik een mailtje van een recorder fan dat hij de recorder in kwestie had en er één verkocht. Het gaat hem over de Philips Pro 36, die is grotendeels in België ontwikkeld.
Afbeelding
Maar wat ik vooral wil weten is of er nog recorder liefhebbers zijn op het forum. wie heeft of had een recorder en indien zo, welke machine. Ik wil er nog verder aan toevoegen dat recorders in de studiowereld zeker niet passé zijn, nog steeds worden ze ingezet omdat ze een bepaalde "sound" hebben. Meestal digitaliseren ze het nadien, omdat de bewerkingen dan veel makkelijk zijn, maar toch drukt die analoge opname een stempel op het resultaat.

Grtn Guido
0 x
Geert
Senior
Senior

wo 18 okt 2017, 21:57

Sterk, mijn eerste audioapparaat was ook een Grundig TK 5 (met de groene buizen als meters). En ook gekregen van mijn vader. En dan inderdaad radio luisteren met je vingers in de aanslag op de opnameknoppen in geval er een leuk nummer zou passeren. De jeugd beseft niet hoe verwend ze is ;-)

Later veel met pro bandopnemers gewerkt. Qua mechanica vaak echte kunst vond ik.
0 x
Gydotron
Senior
Senior

di 24 okt 2017, 15:29

Grappig dat jij ook een TK 5 had. Mag ik daar uit concluderen dat we misschien wel leeftijdsgenoten zijn? Mijn bouwjaar is 1960.
Ik heb nog steeds Pro recorders en met name de Studer's zijn erg fijne recorders ook om aan te werken. Maar mijn laatste aanwinst, de Philips Pro 36 is dat ook. Ik zou gerust nog recorders willen kopen, maar ze nemen wel wat plaats in beslag. Ik denk even aan een Tascam BR 20:
Afbeelding
een Technics RS 1700:
Afbeelding
en een Studer A 810
Afbeelding

Grtn Guido
0 x
Gydotron
Senior
Senior

di 24 okt 2017, 17:51

Trouwens voor diegene die 27000,- Euro teveel hebben kunnen de nieuwe Ballfinger M-063 reel to reel recorder kopen. Duitse degelijkheid !
Afbeelding
0 x
Gydotron
Senior
Senior

ma 27 nov 2017, 00:41

Binnenkort ga ik een Technics RS-1506 ophalen. Destijds erg vernieuwend en nu een icoon.
Guido
Afbeelding
0 x
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

ma 27 nov 2017, 11:48

Vroeger nog gespeeld met zo'n Technics.
Maar, Guido, nu je aan het verzamelen slaat, mag een Otari niet ontbreken in je collectie:
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
Gydotron
Senior
Senior

ma 27 nov 2017, 16:10

@Lucky:
Otari is inderdaad erg mooi, maar als ik er nog een koop dan zal het eerder een Nagra IV-S.
Guido
Afbeelding
0 x
Geert
Senior
Senior

ma 27 nov 2017, 22:00

Gydotron schreef:Grappig dat jij ook een TK 5 had. Mag ik daar uit concluderen dat we misschien wel leeftijdsgenoten zijn? Mijn bouwjaar is 1960.
Ik heb nog steeds Pro recorders en met name de Studer's zijn erg fijne recorders ook om aan te werken. Maar mijn laatste aanwinst, de Philips Pro 36 is dat ook. Ik zou gerust nog recorders willen kopen, maar ze nemen wel wat plaats in beslag.
Bouwjaar 1968 hier, maar wel heel jong serieus begonnen met audio dus onze audiogeschiedenis zal elkaar niet veel ontlopen. Eerste versterker de Beolab 5000, eerste platenspeler Lenco L75 enz. Verzamelwoede gelukkig goed onder controle ☺, als het niet gebruikt wordt gaat het buiten.
Tape recorders waren vroeger een verlengde van mijn linker arm. De meest onmogelijke edits gedaan via punch in/out recording, onwaarschijnlijk waar we vandaag komen.
1 x
Geert
Senior
Senior

ma 27 nov 2017, 23:04

Lucky schreef:Vroeger nog gespeeld met zo'n Technics.
Maar, Guido, nu je aan het verzamelen slaat, mag een Otari niet ontbreken in je collectie:
Maar dan wel een echte Otari master recorder zoals de MTR-12, het vrouwtje gaat je graag zien komen (125kg):
Afbeelding
0 x
Gydotron
Senior
Senior

do 30 nov 2017, 23:44

Geert, ik heb nu al een Studer A80 24 track en die weegt een 160kg. Mijn vrouw is ook muziekliefhebber en zij heeft me altijd de vrijheid gegeven om mijn hobby te beoefenen. Dus voor mij is de WAF-factor iets onbekend.
Ik ben genoeg bij mensen thuis geweest en telkens hoorde ik de "esthetische commissie" zeggen, niet in "mijn" woonkamer :icon-mrgreen:
0 x
Plaats reactie