Wat is je nieuwste aanwinst?

Al wat niet onder één van de andere forums zou passen, maar toch over audio gaat kan je hier kwijt... Heb je bijvoorbeeld een digitaal versterkende platenspeler ontdekt die het uitstekend doet als luidsprekerplatform? Post het hier!
Dim
Forum Guru
Forum Guru
Contacteer:

vr 20 mar 2020, 21:56

Geert schreef:
vr 20 mar 2020, 21:28
Voor de fasecorrectie en step respons had ik de voor en na correctie in de grafieken gezet, dat was wat ik een keer in beeld wou brengen.

EQ-ing van de frequentierespons is al zo vaak gedaan, maar hierbij dan toch een indicatie van wat dat betekent voor bvb de linkse speaker:
20200320 Listening position - Speaker left EQ.png
(Rood is de initiele situatie, blauw de target curve, en de 3 ingekleurde curves zijn de correctiefilters).

Wat voor de frequentierespons boeiender is is begrijpen waar al die pieken en dips vandaan komen. Dan kan je gericht aan de slag met het optimaliseren van speaker en luistert locaties en het behandeling van de akoestiek. Dat vraagt wat analyse en rekenwerk. Zo is de serieuze dip op 70Hz het gevolg van een room mode (staande golf) die ik zou willen aanpakken met een getunede bass trap, en de dip op 135Hz heb ik ondertussen al wat geoptimaliseerd door de speakers dichter tegen de muur te zetten. Achter de luisterpositie moet een absorber komen om het laagmidden gebied wat op te krikken.
Efkes bij mekaar zetten want dat eerste plaatje staat al op vorige pagina:

Afbeelding

Afbeelding

Maar met een speaker zijn we niet veel denk ik? hoe meten ze samen, zonder correctie en dan met correctie? Links + rechts en dan beiden samen in zelfde grafiekje. En dsp instellen en terug samen meten... nee? allemaal met zelfde smoothing, want dit lijkt me te verschillend, nee? - tenzij dat een meting was waar de speaker totaal niet goed stond en dus nu quasi perfect :D
0 x
Geert
Senior
Senior

vr 20 mar 2020, 22:18

Dim schreef:
Maar met een speaker zijn we niet veel denk ik? hoe meten ze samen, zonder correctie en dan met correctie? Links + rechts en dan beiden samen in zelfde grafiekje. En dsp instellen en terug samen meten... nee?
Je geeft het antwoord al 😀. Ik heb geen meting van beide speakers samen. Je ziet in de metingen dat ze bijna identiek meten na correctie, dus wat de som is van beide is zo ook duidelijk. Op een bepaald moment wordt hoe het klinkt belangrijker dan grafiekjes.
Dim schreef:
allemaal met zelfde smoothing, want dit lijkt me te verschillend, nee? - tenzij dat een meting was waar de speaker totaal niet goed stond en dus nu quasi perfect :D
EQ-ing gebeurd zonder smoothing om de filters nauwkeurig te kunnen bepalen. Het eindresultaat beoordeel je beter met een resolutie die weergeeft hoe je gehoor het oppikt, anders zie je door de bomen het bos niet.
0 x
Dim
Forum Guru
Forum Guru
Contacteer:

zo 22 mar 2020, 12:04

Geert schreef:

Je geeft het antwoord al 😀. Ik heb geen meting van beide speakers samen. Je ziet in de metingen dat ze bijna identiek meten na correctie, dus wat de som is van beide is zo ook duidelijk. Op een bepaald moment wordt hoe het klinkt belangrijker dan grafiekjes.
Uiteraard, het draait om hoe het klinkt uiteindelijk en zelfs luistervoorkeuren achteraf kunnen (redelijk) afwijken van dat "perfecte" grafiekje.

Maar L+R apart meten en dan geen meting doen van wat het resultaat is, vind ik gewoon vreemd... je moet ze toch samen meten en daarop uw EQ instellen en dan daar het resultaat van meten terug? :think:
Som van de twee is toch niet altijd "beter" he en moet je bv gaan finetunen met bv tijds/afstandscorrectie? (als we er van uitgaan dat speakers op beste plek in de ruimte staan al?)
Don't get me wrong, probeer gewoon te snappen hoe je tewerk gaat :popcorn-and-drink:
Geert schreef:
EQ-ing gebeurd zonder smoothing om de filters nauwkeurig te kunnen bepalen. Het eindresultaat beoordeel je beter met een resolutie die weergeeft hoe je gehoor het oppikt, anders zie je door de bomen het bos niet.
Sure, ik bedoelde eigenlijk, het eerste plaatje toon je met 1/48 smoothing, bijna raw, maar het andere prentje is dat toch niet?
0 x
Geert
Senior
Senior

zo 22 mar 2020, 21:08

Dim schreef:
Maar L+R apart meten en dan geen meting doen van wat het resultaat is, vind ik gewoon vreemd... je moet ze toch samen meten en daarop uw EQ instellen en dan daar het resultaat van meten terug? :think:
Links en rechts worden apart gemeten, ge-EQ-ed en nagemeten. Er moeten al gekke dingen gebeuren om het totaalplaatje dan niet te laten kloppen. Maar om je een plezier te doen en mijn punt te verduidelijken:
SPL both speakers.png
Rood is beide speakers tegelijkertijd gemeten. Blauw is een softwarematige sommatie van de aparte metingen, wat je dus ook in je hoofd kan doen. Geen grote verassingen te zien (het niveauverschil komt omdat er nu een paar dagen tussen deze metingen zit). De meting van beide speakers is trouwens niet noodzakelijk nauwkeuriger want als de meetmicro niet perfect gecentreerd is krijg je fasefouten tussen beide speakers.
Dim schreef:
Som van de twee is toch niet altijd "beter" he en moet je bv gaan finetunen met bv tijds/afstandscorrectie? (als we er van uitgaan dat speakers op beste plek in de ruimte staan al?)
Wat wil je precies nog corrigeren? Mijn speakers staan in een correcte stereo-driehoek, dus correctie van afstand is niet nodig.
Dim schreef:
Sure, ik bedoelde eigenlijk, het eerste plaatje toon je met 1/48 smoothing, bijna raw, maar het andere prentje is dat toch niet?
Bedoel je met het eerste plaatje het EQ-plaatje dat je er hebt voorgezet, of de gemeten frequentierespons?
0 x
Plaats reactie