Pure & Audio-Forum.be
Terug naar de essentie

High End, so what.....

Al wat niet onder één van de andere forums zou passen, maar toch over audio gaat kan je hier kwijt... Heb je bijvoorbeeld een digitaal versterkende platenspeler ontdekt die het uitstekend doet als luidsprekerplatform? Post het hier!
rovara
High End Sponsor
High End Sponsor

Re: High End, so what.....

Berichtdoor rovara » Wo 31 Jan 2018, 13:54

Gydotron schreef:Mhh Bruno is een Belg !

Verdorie ! Nen Belg die klapt als nen Hollander . Het gaat de goeie kant op . :whistle:

Gydotron
Senior
Senior

Berichtdoor Gydotron » Wo 31 Jan 2018, 15:22

Neem van me aan dat Bruno niet geassocieerd wil worden met een Nederlander! Bruno is eigenlijk in doen en laten een rasechte Belg, al beschouwd hij zichzelf eerder als een Anglofiel, alhoewel, sinds de Brexit is zijn liefde voor de UK wel afgenomen.

Geert
Junior
Junior

Berichtdoor Geert » Wo 31 Jan 2018, 21:07

Interessante repliek van Bruno, maar wel een eenzijdig standpunt. En zelfs al legt hij effectief enkele pijnpunten bloot dan haalt dat niet noodzakelijk het volledige concept onderuit want MQA omvat meerdere technologieën. Feit blijft dat MQA een optie kan zijn om met de huidige internet capaciteiten een soort van high res streaming aan te bieden. Ondertussen zijn er wel luistertesten gebeurd en daaruit blijkt dat de gemiddelde luisteraar nauwelijks onderscheid kan maken tussen MQA en volwaardige high resolution audio. In afwachting dat we zorgeloos volwaardige high res kunnen streamen zou MQA dus tijdelijk een alternatief kunnen bieden. Ben je niet geïnteresseerd in high res streaming dan heb je geen boodschap aan die technologie.

Ik ben zelf trouwens allesbehalve fan want het bevalt me niet dat een commercieel bedrijf eigenaar zou zijn van een allom toegepast audioformaat. Bovendien hoeft streaming voor mij niet high res te zijn, want ik gebruik dat enkel voor achtergrondmuziek. Muziek waar ik eens echt voor wil gaan zitten koop ik wel.

Even meer specifiek over Bruno's opmerkingen. Zijn eerste opmerking gaat voor wat ik kan opmaken uit zijn korte samenvatting over de onzin van het bestrijden van post-ringing (een bij-effect van filters). Meridian vind dat blijkbaar belangrijk terwijl het nut daarvan discutabel is. Weet echter dat er door andere fabrikanten al wel meer discutabele pogingen gedaan zijn om ongewenste artifacten van het brickwall filter te omzeilen. De kans is bvb zeer reële dat je huidige DAC thuis een minimal phase filter heeft om pre-ringing te vermijden, terwijl het ook niet eenduidig bewezen is dat dit perse beter is dan een liniear filter.

Wat betreft de opmerking over de aliassing is het standpunt van Meridian dat dit effect onhoorbaar is. Correct of niet, daar kan ik niet over oordelen. Maar volgens luistertests klinkt het in elk geval niet verkeerd.

Gydotron
Senior
Senior

Berichtdoor Gydotron » Do 01 Feb 2018, 09:00

Bedankt Geert voor je aanvulling. Het gaat hem allemaal om de eventueel toegevoegde waarde en die mag gerust in vraag gesteld worden. Moesten de betere MQA masters ook ter beschikking zijn op CD of High Res is het nog maar de vraag of MQA nog bestaansrecht heeft.

walkabouter
Junior
Junior

Berichtdoor walkabouter » Wo 14 Feb 2018, 09:41

marcos schreef:Bijvoorbeeld Accuphase heeft CD players gemaakt infeite Philips/Marantz spelers , voor high-end prijs .

Hoi Marcos, uw opmerking doet hier wel een lampje branden ;)

Toen ik 2 jaar geleden bij mijn laatste upgrade naar mijn huidige speakers, tijdens de uitgebreide luistersessie bij de dealer, een CD uit mijn eigen collectie wilde laten afspelen op een Accuphase CDP, weigerde die tot mijn stomme verbazing herhaaldelijk en tevergeefs na inladen die krasvrije zuivere CD in te lezen.

Diezelfde CD speelt probleemloos op alle CD-spelers die thuis de revue al passeerden (Marantz CD72/Denon DCD1500/Denon DCD-SQ10/Musical Fidelity A5 en mijn huidige Primare CD32).

Het laat zich raden dat dit voorval een serieuze knauw heeft gegeven aan mijn voornemen om ooit zo'n Accuphase als kers op de taart aan mijn set toe te voegen.

Maar ook hier :
Na indertijd vanaf de late seventies reeds besmet te zijn geraakt met het Audiophilia Nervosa virus, ben ik door voornoemde ervaring ook in rustiger vaarwater beland. maw hier stijgende relativering van het High End fenomeen.... Geen gezoek meer naar de betere kabel of de ultieme tweak of nog betere hardware, maar nu meestal Spotify premium vanaf mijn tablet (met Tube Amp geluidsinstelling) met bluetooth aptX naar een Yamaha BT-ontvangerke en digitaal doorgestuurd naar mijn usb-DAC en... om het met The Doobie Brothers te zeggen :

Listen to the music !

Marc
Amps Bryston BP-25 & 3B SST; Primare CD32; Denon DA-300 USB Dac; Speakers ATC scm40 v2 + Subwoofer REL Storm III + MF X-canV3 headamp & AKG Q701; Bekabeling VDH/Chord/Supra LoRAD; + draaitafel Denon DP-40F & Dynavector 20A2 MC cartridge.

Michel75
Senior
Senior

Berichtdoor Michel75 » Wo 14 Feb 2018, 10:30

Maar dat kabeltje of die cd speler kan er ook net voor zorgen dat jd juist liever luistert naar de muziek. Kan gewoon 2 kanten op en dat moet ieder voor zich bepalen.
De all in 1 concepten doen het kwaliteit/prijs zeer goed, maar wat als 1 van de mogelijkheden hapert? Dan ben je ook ineens alles kwijt voor reparatie...

Geert
Junior
Junior

Berichtdoor Geert » Di 20 Feb 2018, 18:14

Gydotron schreef:Bedankt Geert voor je aanvulling. Het gaat hem allemaal om de eventueel toegevoegde waarde en die mag gerust in vraag gesteld worden. Moesten de betere MQA masters ook ter beschikking zijn op CD of High Res is het nog maar de vraag of MQA nog bestaansrecht heeft.

Voor zover ik het kan inschatten is streaming momenteel de bestaansreden van MQA. Het is ook waarom de hifimarkt en platen firma's erop springen want dit is potentieel het business model van de toekomst.

Of het ook deugt als superieur audioformaat daar zijn de meningen zacht gezegd zeer verdeelt over, en dat is waarschijnlijk jouw bezwaar. Zowel i.h. pro- als contra kamp zitten gerenommeerde engineers, dus je geraakt er moeilijk wijs uit. Vergelijkende tests en feedback van Tidal abonees blijken vaak dubieus omdat men vaak niet zeker is dat men hetzelfde bronmateriaal aan het vergelijken is. (En vergis je niet, de man achter MQA is een gerenommeerd audio engineer, niet de eerste de beste kwakzalver).

Zelf een goed georganiseerde test opzetten lijkt dus aangewezen, echter op dit moment beschik ik niet over een geschikt muziekproject of MQA DAQ (in een studio setup om zeker te zijn dat het effectief accurater is en niet gewoon anders). Hopelijk wordt MQA niet in onze maag gesplitst door de producenten zodat iedereen de vrije keuze heeft.

Terug naar “ETCETERA...”