Onzichtbare verbetering van de akoestiek ?

stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

zo 01 aug 2010, 11:06

Wat doe je het liefst Vlad, de zwarte WC spotten of de madame? :D
0 x
Gr
Stef

Arno said: "Music is the dope"
vladivostok
High End Sponsor
High End Sponsor

zo 01 aug 2010, 18:37

stefk schreef:Wat doe je het liefst Vlad, de zwarte WC spotten of de madame? :D
Mooi hé,zo'n zwarte WC en goed voor de akoestiek naar t'schijnt . We zoeken nu nog een zwarte madam en een witte plee.Voila.
Afbeelding
Vladimir
0 x
Living is abnormal.
Eugene Ionesco
kurt1970
Non-actief
Non-actief

zo 01 aug 2010, 20:48

Mannekes, mannekes.... Er staat geen toilet id badkamer.... ;)
0 x
There is no substitute for thinking - Bjarne Stroustrup
rovara
High End Sponsor
High End Sponsor

di 17 aug 2010, 14:54

De Luxafoil hangt ondertussen een paar weken aan de ramen .
Veel te vroeg om definitieve conclusies te trekken .
Maar al een paar eerste indrukken .

Visueel valt dat totaal niet op . Je ziet het niet hangen .
Van buiten naar binnen spiegelt het wel , zodanig dat er minder "inkijk" mogelijk is .

Temperatuursschommelingen lijken teruggeschroefd . De laatste 14 dagen was het verschil tussen min. - en max. temp nooit meer dan 2° C . Zowel bij zon en regen , nacht en dag .
Als het voorheen serieus regende , koelde het hier duidelijk af . In die mate dat ik iets extra aantrok .
Nu niet meer .

Maar in deze thread ging het over de mogelijke akoestische bonus .
De dagen voor de Luxafoil had ik me geconcentreerd op deze cd:
Afbeelding
De stem van een sopraan vind ik handig om dat moeilijke hoog in te schatten .
En deze cd is - ondanks zijn prijs - zeker geen voorbeeld van een perfecte opname .
Maar om een eventueel verschil op te merken , prefereer ik dat wel .

Het eerste dat opviel gebeurde eigenlijk de avond voor de plaatsing , toen de gordijnen en overgordijnen verwijderd waren . De ruimte klonk opmerkelijk "leeg" . Meer dan verwacht . Een soort badkamer-akoestiek . Het truukje van het klappen in de handen bevestigde dat ruimschoots .

's Anderendaags 10 u. 's morgens, toen de foil was aangebracht en uiteraard na een visuele inspectie of er daarover geen opmerkingen te maken waren :mrgreen: , was mijn eerste reactie - als ware audiofiel - om terug in mijn handen te klappen . De beide installateurs bedankten me hartelijk . :D
( ik verzweeg maar dat mijn intenties elders lagen )
Mijn vrouw echter had onmiddellijk hetzelfde gehoord en om het met haar woorden te zeggen : het klonk veel minder hol . Er was wel degelijk iets gebeurd met de akoestiek .
Om de cd te beluisteren wachtte ik op het terugplaatsen van gordijnen en overgordijnen.
Het effect was minder dan ik hoopte . Ik vond wel dat het iets "droger" klonk . Maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur willen steken . De verbetering van de akoestiek werkte minder door dan verwacht .
Misschien omdat er tenslotte voorheen ook al gordijnen voor de ramen hingen ?

Voor het akoestische aspect is het dus niet persé nodig om zulke foil te plaatsen , niettegenstaande het wel enig effect heeft .
0 x
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

wo 18 aug 2010, 20:59

heb een tijdje terug ook de info doorgenomen + prijs gevraagd

1 ding blijft mij bezighouden en dat is de warmtewinst die je hebt, door de zon, in het tussenseizoen
met de folie ben je die dan kwijt
langs de andere kant vind ik het gegeven van warmte buiten houden en permanente doorkijk wel heel aanlokkelijk

ik vraag mij af wat de winst is van zo'n folie als je reeds zonnewerende beglazing hebt aangeschaft

soit waar ik wel heel sterk over twijfel, is die folie tegen de dakvensters te plaatsen. Ondanks de buitenscreen, komt er toch nog behoorlijk wat hitte dr de ramen. En ja de zolder van ons oud huis is zeer degelijk bijgeïsoleerd met 25cm isofloc, en dat loont zeer sterk, zowel vr de warmte vast te houden, de hittedoorslag is haast onbestaande.

Gr
stef
0 x
Gr
Stef

rovara
High End Sponsor
High End Sponsor

do 19 aug 2010, 01:11

Hoi Stef ,

je kan natuurlijk altijd terplaatse ( Oostjachtpark , Sint-Niklaas ) extra inlichtingen vragen .
( en op ramen aangebrachte folie inspecteren en de invloed ervan gewaarworden )
Naar ik begrepen heb , is de streek jou niet onbekend . :)

Ik heb dat gedaan . Volgens de mij verstrekte inlichtingen is de invloed van zulke folie een beetje evenredig met de ouderdom en de kwaliteit van de ramen . Hoe ouder de ramen - dus hoe minder de "K waarde " - hoe groter het effect . En omgekeerd geldt dan natuurlijk dat recente ramen met een hoge K-waarde er wel profijt uittrekken , maar minder .

Het is ook een "slimme" folie . Dat houdt in dat de reflectie van schuine stralen groter is dan van minder schuine stralen . Concreet heeft dat tot gevolg dat tijdens hoog-zomer , wanneer de zon hoger staat en de zonnestralen schuiner op de ramen vallen , er meer wordt teruggekaatst dan tijdens het tussenseizoen wanneer de zonnestralen minder schuin invallen . Praktisch zou dat tot gevolg hebben dat tijdens het tussenseizoen de warmte alsnog wordt "binnengelaten " tot zo een 22° C .
Of dat ook realiteit is zal ik wel ondervinden .

Mijn allereerste doel was de stookkosten te verminderen . In theorie zou die vermindering wel 25% kunnen bedragen . Met 10% zou ik al heel blij zijn . Maar ook dat weet ik ( bij benadering ) pas volgend jaar . ( ik ken mijn verbruik van de laatste 10 jaar )
0 x
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

do 19 aug 2010, 11:04

Goeiemorgen Roger,

Het Oostjachtpark ligt rechtover het koopcentrum, aan de andere kant van de baan naar de autosnelweg, als ik mij niet vergis ;)

Wat de schuine stralen betreft, een dakvenster staat zowizo schuin dus daar kan het anders uitpakken
Voor de dakramen twijfel ik momenteel sterk ... ik ga hun eens contacteren met de vraag wat de "opbrengst" is als je ramen 1.2 à 1.5 als k-waarde hebben ... ik denk dat de k-waarde vooral speelt vr de warmte binnen te houden als je verwarmt. Zonnewarmte en UV dr straling blijven denk ik haast evenhoog welke kwaarde je ook hebt. de dakramen zijn 1.2 vermoed ik, maar als dr een hele dag de zon opschijnt, 30 graden en meer, dan worden die behoorlijk warm hoor, ondanks de buitenscreen

Als we de achterbouw aanpakken, komt er een groot raam, 4m op 2m70 ongeveer en dan lijkt mij zo'n folie interessant omdat je toch blijft naar buiten kijken + geen verkleuring vr de 2 kasten die vlak naast het raam komen te staan + om maar te zwijgen over de vloer

I know dat mijn bijdrage niet over akoestiek gaat, maar energie is ook niet onbelangrijk :)
0 x
Gr
Stef

Dim
Forum Guru
Forum Guru
Contacteer:

do 19 aug 2010, 11:52

Als jij nu al een K waarde van 1.2 - 1.5 hebt, heb je al hoog rendementsglas geïnstalleerd? Daar zitten dan al van die coatings op, wil je het nog naar beneden trekken dat moet de ruimte tussen uw dubbel glas opgevuld zijn met argon of krypton gas ipv gewoon lucht... bij driedubbelglas trek je de K waarde naar 0.6

Hoe weet ik dat? Ha toevallig de Livios nieuwsbrief vandeweek gelezen, hier alles over ramen en glas etc :mrgreen:
0 x
rovara
High End Sponsor
High End Sponsor

do 19 aug 2010, 12:02

Voor dat grote raam zou het mijns inziens zeker aan te raden zijn .

Ik zou in elk geval opnieuw voor die foil kiezen .
Spijtig dat ik niet eerder op de hoogte ervan was .
Onder andere voor mijn slaapkamers , waar kurk ligt . En dat verkleurt nogal gemakkelijk .
Maar vooral omdat ik de indruk heb dat het hier bij mij thuis wat comfotabeler is wat de temperatuur betreft . Maar om daar zekerder van te zijn zal ik nog een jaartje geduld moeten hebben .

PS : mijn ramen zijn meer dan 10 jaar oud .
Wat Dim zegt is ook interessant natuurlijk . Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen , zou ik eerst voor beter isolerende ramen gaan natuurlijk . Ook akoestisch , indien dat zou bestaan .
0 x
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

do 19 aug 2010, 12:35

Dim schreef:Als jij nu al een K waarde van 1.2 - 1.5 hebt, heb je al hoog rendementsglas geïnstalleerd? Daar zitten dan al van die coatings op, wil je het nog naar beneden trekken dat moet de ruimte tussen uw dubbel glas opgevuld zijn met argon of krypton gas ipv gewoon lucht... bij driedubbelglas trek je de K waarde naar 0.6

Hoe weet ik dat? Ha toevallig de Livios nieuwsbrief vandeweek gelezen, hier alles over ramen en glas etc :mrgreen:
ramen die we 10j geleden vervangen hebben, hebben 1.5

de dakvensters van roto 1.2 dacht ik, het glas hé
het raam in zn geheel, chassis + glas is 1.3

nu is er ook heel degelijk zonnewerend glas, neemt iets van het licht weg, alsof je dr een een zonnebril kijkt
blijkbaar is dat ook heel doeltreffend

er bestaan zelfs gipsplaten met minuskule parrafine bolletjes in, bij een temp boven 26°, nemen ze de warmte op dr te smelten en 's avonds geven ze de warmte af als ze stollen

@roger
thermisch en akoestisch optimaal isoleren, is haast niet te halen met 1 produkt
0 x
Gr
Stef

Plaats reactie