Pure & Audio-Forum.be
Terug naar de essentie

Akoestiek optimaliseren

Gydotron
Senior
Senior

Re: Akoestiek optimaliseren

Berichtdoor Gydotron » Ma 09 Jul 2018, 10:04

Zo, lage tonen aanpakken in je ruimte. Het kan op 2 manieren, nml met grote bas-traps die vervaardigd zijn uit e.o.a. schuim of door een Helmotz resonator.
Wat zijn de verschillen in werkingsprincipe, wel een bas-trap zet beweging om in warmte en zo "dempt' hij lage tonen terwijl een Helmotz resonator enkel de baspiek aanpakt, hij "absorbeert" als't ware de resonantiepiek.
De voordelen van en bas-trap is dat hij goedkoper is, maar laat ik het zo stellen, bas-problemen los je nooit op met iets van 1x1x1 cm, neen, alle oplossingen voor bas-problemen zijn GROOT !
Betreft een bas absorber, wel die heeft als nadeel dat die niet smalbandig is, dat houd in dat die vaak dempt in gebieden die je net niet wil.
Als je een meting maakt van het bas-huishouden zal je steeds 1 grote piek zien gevolgd door een 2de en 3de, deze zijn de harmonischen van de hoofdpiek. Tussen de pieken bevind zit altijd een dal. Door de eerste piek aan te pakken verdwijnen de andere pieken ook en de dalen idem, resultaat is een vlakke laag respons. Hoe doe je dit, wel met een Helmotz resonator. Het is een ruimte waarin een pijp zit die je bv van lengte kan maken om zo de resonatiepiek te "pakken".
Er zijn enkele, erg dure, Helmotz resonators op de markt, ik denk aan Acoustica Aplicata met hun Polifemo en Volcano. Ik heb zelf 2 stuks Polifemo's en 1 Volcano en die kan je perfect instellen, maar een Polifemo kost al snel 4500,- Euro stuk. Kan het niet anders, uiteraard, maar dan zal je zelf aan de slag moeten gaan. Gelukkig bestaat er een mooie site die gelijk je Helmotz resonator kan berekenen. Ik heb voor een klant zulke resonator gemaakt in MDF. Die stond achter het bankstel en werkte perfect. Met enige creativiteit kan je er uiteraard ook andere vormen mee bouwen. Maar een hoge WAF factor heeft zoiets niet. Maar kan je het dan niet elektronisch oplossen hoor ik mensen zeggen, ja en neen. Je kan de amplitude wel recht trekken, maar in weze blijven de resonanties bestaan. Het is dus niet de ideale oplossing.
Hoe je een Helmotz moet berekenen vind je hier: http://www.mh-audio.nl/acalculators.asp#showcalc

Acustica Aplicata Polifemo en Volcano:
Op deze foto zie je aan de buitenzijde 2x Polifemo en in het midden een Volcano, deze laatste zorgt tevens voor een preciezer en groter 3D beeld.
Afbeelding