Bfa banana met aansluiting spades

Ben je op zoek naar een bepaalde opname van Mahler's negende, een schitterende buizenversterker of wat dan ook, stel hier je vraag en voor je het weet vind je wat je zoekt!
Michel75
My Fi Profiel
My Fi Profiel

do 09 feb 2017, 20:46

Nog eens onder 't motto ge weet nooit wat er nog in de kast ligt...
ik ben op zoek naar Bfa connectoren waar spades op aangesloten kunnen worden. Nieuwe kabel gekocht met 2x spades, maar de Cyrus versterker neemt enkel Bfa connectoren aan...
0 x
Michel75
My Fi Profiel
My Fi Profiel

ma 13 feb 2017, 20:40

Up :mrgreen:
0 x
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

di 14 feb 2017, 09:13

Cardas heeft zoiets wel in de kast liggen.
http://www.cardas.com/cabd.php

Supra heeft ook wel iets dat kan dienen.

En als je lang genoeg zoekt vindt Ali ook nog wel wat voor jou :mrgreen:
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
Michel75
My Fi Profiel
My Fi Profiel

di 14 feb 2017, 13:21

Lucky schreef:Cardas heeft zoiets wel in de kast liggen.
http://www.cardas.com/cabd.php

Supra heeft ook wel iets dat kan dienen.

En als je lang genoeg zoekt vindt Ali ook nog wel wat voor jou :mrgreen:
Luc,
bedankt voor de hulp, de cardassen lijken mij eerder bananen en niet BFA, vrees dus dat die niet gaan passen.
Supra heeft mooie dingen, correct.

Ali duurt mij te lang... alhoewel, ik hoor u denken tot hier... Zal maar eens bij den Hans binnen springen om u ongelijk te bewijzen.

en we moeten de Belgische zelfstandige wat helpen he. :idea:
0 x
KejoKara
Senior
Senior

di 14 feb 2017, 15:19

Als ik google opdracht geef met zoekwoorden "BFA pluggen" kom ik vooral banaan stekkers tegen ... misschien kan je eens uitleggen wat het verschil is tssn BFA en banaan pluggen?
0 x
Koroduga
Junior
Junior

di 14 feb 2017, 19:28

BFA staat voor "British Federation of Audio".

Een BFA plug is eigenlijk bedoeld om over een pin te schuiven en niet zoals meestal wordt gedaan in een gat te steken. Dat verklaart waarom de z-type BFA pluggen soms moeilijk in de banaansocket op speakers of apparatuur gaan, die moeten eigenlijk over de pin in de BFA pocket schuiven.
BFA pluggen zijn ontwikkeld met het oog op veiligheid, meer bepaald om de standaard 4mm banaanpluggen te vervangen. Die zijn namelijk gevaarlijk omdat ze in een stopcontact zouden passen.

Samengevat: Een BFA banaanplug past (moeilijk) in een standaard banaansocket maar een gewone banaanplug past niet in een BFA socket omdat de centrale pin dat niet toelaat. Je kan die eventueel afbreken waardoor er wel een gewone banaanplug in past.

Als ik nonsens heb verkocht lees ik het wel :geek:

Geert
0 x
Koroduga
Michel75
My Fi Profiel
My Fi Profiel

wo 15 feb 2017, 07:52

Fijn om horen dat het n maatregel is om peuters te redden die deze ontwikkeling veroorzaakt heeft, weet weer wat meer & dus echt wel op zn plaats hier :lol:

Fotootje Bfa van supra
Bijlagen
IMG_2406.JPG
IMG_2406.JPG (29.27 KiB) 1408 keer bekeken
0 x
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

wo 15 feb 2017, 10:53

Mooi materiaal!

Ik vind die bfa connectoren erg praktisch. Zeker als je een beetje ruimte achter de speakers of versterker hebt. Geen gedoe met onhandige schroefconnectoren waar je al moet opletten dat alles net vast genoeg zit.

En toch staat bvb in de handleiding van mijn versterker dat spades sterk aangeraden worden. Omwille van de wat kleinere sectie van die bfa connectoren misschien?
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
Koroduga
Junior
Junior

wo 15 feb 2017, 19:43

Lucky schreef:En toch staat bvb in de handleiding van mijn versterker dat spades sterk aangeraden worden
Spades omdat die een groot contactoppervlak hebben en ook nog eens goed vast kunnen gezet worden tussen twee parallelle vlakken. Bij banaanstekkers heb je ook allerhande systeempjes om de connector te locken, bijvoorbeeld door een centrale pin zoals bij WBT of Furutech. Echter, op die manier krijg je een conischvormige connector die dan weer minder contactoppervlak heeft in de socket... Dat laatste is wat ik er persoonlijk van denk, ik ben in ieder geval geen fan van dat soort connectoren. Tegenwoordig gewoon blote draad aan de speakers en z-type pluggen aan de versterker.

BFA z-type pluggen hebben in principe een iets grotere buitendiameter, het is immers de binnendiameter die van belang is. De exacte maten en toleranties zullen wel ergens in een schriftje staan dat in de kelder van de BFA ligt te beschimmelen. De z-type pluggen die ik heb spannen in ieder geval teveel om ze volledig 't eind te krijgen in de sockets van de Harbeths en dat zijn zgn. standaard 4mm binding posts. In de WBT's op de versterker gaan ze dan weer zonder moeite en in een paar Wharfedale Lintons die ik hier heb staan gaan ze er dan weer amper in (ook weer 4mm binding posts, maar dan van de goeie ouwe tijd toen alles nog was zoals het hoorde te zijn :think: ).
0 x
Koroduga
Michel75
My Fi Profiel
My Fi Profiel

wo 08 mar 2017, 19:06

Gevonden!!!

Nen hollander wou er 2de hands even veel van als online winkel :doh:
0 x
Plaats reactie