XLR versus RCA oftewel balanced versus unbalanced

De kers op de taart: van kabels, voetjes, matten en tweaks tot regelrechte voodoo, je vindt het hier!
Plaats reactie
walkabouter
Junior
Junior

za 17 sep 2016, 11:00

Hallo altegader,

Na de recente aanschaf van een nieuw paar stembanden voor mijn set met duidelijk meer resolutie dan de vorige, overweeg ik nu de voor- en eindversterker ipv de huidig in gebruik zijnde ongebalanceerde RCA connectie te vervangen door gebalanceerde XLR-verbindingen. Van die laatste is het voornaamste algemeen geweten pluspunt dat ze een betere afscherming biedt bij langere kabels.

Bryston heeft deze kabels in standaardlengte vanaf 1m wat voor mij volstaat.

Iemand hier op het forum met gescheiden voor- en eindversterker die dit experiment reeds uitprobeerde ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

groetjes,
Marc
0 x
Amps Bryston BP-25 & 3B SST; Primare CD32; Denon DA-300 USB Dac; Speakers ATC scm40 v2 + Subwoofer REL Storm III + MF X-canV3 headamp & AKG Q701; Bekabeling VDH/Chord/Supra LoRAD; + draaitafel Denon DP-40F & Dynavector 20A2 MC cartridge.
carolus
Forum Donor
Forum Donor

za 17 sep 2016, 12:02

Hi Marc.
Perso.
Het gebruik (verbinding) het concept "XLR-balanced" is zinvol indien de uitgang van voorversterker en ook de ingang van eind-amp elektronisch uitgevoerd zijn in een concept "balanced" (lees: "true balanced" or real)....
En, op een verbinding van (ongeveer) 1m (dus huishoudelijk) is RCA (Cinch) evengoed.
Mijn (huishoudelijke) ervaring "versterker & eind amp" tussen RCA versus XLR (balanced) geen noemenswaardig hoorbaar verschil.

Evenwel, wel een hoorbaar-miniem-verschil met de RIAA uitgangen in balanced-concept .... zelfs van "balanced naar cinch" ...

Switchen van (concept) "cabling" ... a never ending story ....

Geniet van elke noot.
Karel
0 x
Dim
Forum Guru
Forum Guru
Contacteer:

za 17 sep 2016, 15:33

Nog niet zo lang geleden toevallig die test gedaan op een paar Geithain monitors - er was direct een dik verschil hoorbaar. Persoonlijk vond ik het geluid via de xlr's gewoon luider klinken, nix meer, nix minder. Een andere persoon vond dan wel een groot verschil aanwezig in het laag/midden. Tjah...die discussies... kabeltjes ontlenen en testen zeg ik dan maar?
0 x
Michel75
My Fi Profiel
My Fi Profiel

za 17 sep 2016, 20:27

Ik heb laatst enkele kabels getest en zou zeggen dat je beter uw eigen oren gelooft, dan kun je zelf beslissen wat het doet. Test tegelijk verschillende merken & prijsklassen, ook al zit het niet in budget, kan 2 kanten uit: wat langer sparen of goedkoper kiezen.
Of xlr een verschil maakt geen idee, voor mij zat er wel n verschil tussen kabels. Xlr klonk best, was wel duidelijk de duurste kabel :doh:

Ik wou t anders :think:
0 x
walkabouter
Junior
Junior

zo 18 sep 2016, 13:53

Thx for the response guys ;)

Ziet ernaar uit dat ik idd best eens de gok waag.

Momenteel zit er een paar RCA Van den Hul The Second carbonkabels tussen voor en eind. Niet direct goedkoop te noemen en in dezelfde prijsklasse als de genoemde XLR Bryston-kabels, maar ik heb zo'n vaag vooroordeel om XLR te gaan gebruiken wanneer een gerenommeerde versterkerfabrikant deze kabels aanbiedt onder zijn eigen merknaam...

Trouwens.... ook Accuphase levert eigen kabels bij zijn CD-spelers die wel wat meer indruk maken dan de doorsnee standaard bijgeleverde schoenveters 8-)

Anyway, gonna give this a try sooner or later & keep you informed.

grz,
Marc
0 x
Amps Bryston BP-25 & 3B SST; Primare CD32; Denon DA-300 USB Dac; Speakers ATC scm40 v2 + Subwoofer REL Storm III + MF X-canV3 headamp & AKG Q701; Bekabeling VDH/Chord/Supra LoRAD; + draaitafel Denon DP-40F & Dynavector 20A2 MC cartridge.
Michel75
My Fi Profiel
My Fi Profiel

za 05 jan 2019, 18:23

walkabouter schreef:
zo 18 sep 2016, 13:53
Thx for the response guys ;)

Ziet ernaar uit dat ik idd best eens de gok waag.

Anyway, gonna give this a try sooner or later & keep you informed.

grz,
Marc
En? Jajaja, ik ben in mijn haal eens een oudere topic boven mood :mrgreen:

En mijn kabelprobeer moment. Maar echt verschoten wat dat teweegbrengt. En de meeste zitten verstopt, dus optisch verschil is wat minder belangrijk ;)
0 x
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

zo 06 jan 2019, 11:07

In Moon kan ik een XLR module steken maar de moon intern is niet dual opgebouwd (denk ik toch), heeft het dan zin daar toch de phono balanced aan te hangen?
Mijn phono heeft een knopje balanced in en 2 XLR out ...

@Karel
Proberen is de boodschap
Mijn ervaringen op kabelgebied zijn miniem. Wat ik wel onthouden heb, is dat een kabel soms het verschil kan maken en dan stop je best met verder luisteren. En ga je voor die kabel tenzij deze 5 ribben kost ...
Wat volgens mij zinvol en interessant is, indien je de mogelijkheid hebt, een oude lijn vergelijken met de nieuwe.
De vraag blijft nl RCA of XLR. Mijn gevoel zegt XLR
0 x
Gr
Stef

Arno said: "Music is the dope"
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

di 15 jan 2019, 02:27

stefk schreef:
zo 06 jan 2019, 11:07
In Moon kan ik een XLR module steken maar de moon intern is niet dual opgebouwd
In dat geval zou ik er de kost niet aan doen, en gewoon bij rca blijven
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
Gydotron
Senior
Senior

di 15 jan 2019, 20:38

Indien je van een volledig gebalanceerde voor- naar eind-versterker gaat kan een XLR verbinding een verbetering geven. Ik denk even aan Ayre, die spelen echt beter als als je ze gebalanceerd verbind. Maar de meeste elektronica is niet volledig gebalanceerd en dan is een RCA verbinding de beste. Wel zinvol is als je de voor en eindversterker XLR verbind als ze bv 10 meter van mekaar staan. Dat heeft te maken met de uitgangs- en ingangsimpedantie van XLR, daar kan je makkelijk veel makkelijker langere afstanden mee overbruggen. Bijkomend voordeel is dat je de connector kan verwisselen terwijl de apparatuur op staat, omdat je eerst verbinding maakt met de massa. Maar als je Neutrick RCA pluggen hebt (diegenen met een verende massa bus) zal je ook geen problemen hebben, want ook hier maak je eerst contact met de massa. Eigenlijk is een RCA plug vanuit technisch aspect slecht ontworpen, zelf een DIN connector is beter. Maar ja, het is niet altijd de beste die wint.
1 x
Plaats reactie