XLR vs. RCA connectie

De kers op de taart: van kabels, voetjes, matten en tweaks tot regelrechte voodoo, je vindt het hier!
Plaats reactie
walkabouter
Junior
Junior

za 13 dec 2014, 12:50

Hallo,

Deze vraag is gericht aan diegenen die versterkers en cd-spelers bezitten waarbij zowel gebalanceerd XLR of ongebalanceerd met RCA-connetors kan worden aangesloten.

Voor zover mijn kennis reikt zou ingeval van langere afstanden tussen de apparatuur onderling de gebalanceerde versie volgens de technologen de beste oplossing bieden om het signaal storingvrij door te sturen.

Maarreuh.... Gaat dit ook op wanneer de te overbruggen afstand minder dan 1m bedraagt ?

Praktisch gezien : zijn er hier mensen die bij dergelijke korte kabellengtes ook de gebalanceerde XLR-aansluitingen gebruiken. bv tussen CD-speler en (pre)amp, of tussen pre en power amp ???

Indien ja, graag enige toelichting...

mvg,
Marc
0 x
Amps Bryston BP-25 & 3B SST; Primare CD32; Denon DA-300 USB Dac; Speakers ATC scm40 v2 + Subwoofer REL Storm III + MF X-canV3 headamp & AKG Q701; Bekabeling VDH/Chord/Supra LoRAD; + draaitafel Denon DP-40F & Dynavector 20A2 MC cartridge.
Geert
Senior
Senior

za 13 dec 2014, 13:53

Minder dan 1m zou in een home omgeving geen probleem mogen zijn. Niettemin zijn er die beweren dat ook dan een gebalanceerde verbinding beter klinkt. Maar dan bij je dus aanbeland bij religieuze discussies zoals de oneindige kabeldiscussie. Zelf luisteren is dan de enige oplossing.
0 x
delange
Hi Fi Profiel
Hi Fi Profiel

za 13 dec 2014, 16:40

Symmetrische in-en uitgangen zijn in het leven geroepen voor professionele toepassingen om lange afstanden te overbruggen. Tussen een mixer en podium kan algauw 25 meter zitten. Een asymmetrische aansluiting zou in zulke gevallen heel wat brom kunnen opvangen. Een symmetrisch signaal heeft het voordeel dat die brom signalen in de plus en min leiding elkaar opheffen en op die manier geen brom meer hebben.
Voor korte afstanden, lees thuis in de hifi set, hebben symmetrische in- en uitgangen eigenlijk geen toegevoegde waarde.

Thuis gebruik ik symmetrische aansluitingen omdat mijn eindversterker geen asymmetrische ingangen heeft.
0 x
Cambridge Audio Azur 851D -> Focal MP1200 -> Focal Electra 1028 Be
http://www.last.fm/user/phibon" onclick="window.open(this.href);return false;
Gie663
Puppy
Puppy

za 13 dec 2014, 16:47

Tussen mijn DAC (Hegel HD25) en mijn versterker (Accuphase e-213) gebruikte ik zowel een gebalanceerde als een ongebalanceerde interlink (telkens Real Cable van 1 meter : ongebalanceerd de CA1801 en gebalanceerd de XLR128). Ik hoor daar niet het minste verschil tussen !
Overigens verbaast het me dat Real Cable hier zo weinig bekend is. Dit Franse merk biedt uitstekende kwaliteit zonder dat het je een arm kost.
0 x
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

za 13 dec 2014, 20:31

Tussen dac en voorversterker heb ik RCA. Tussen voor- en eindversterker gebalanceerde kabel. Beide van hetzelfde type.

In de periode dat ik kabels met elkaar vergeleek vond ik het klankverschil tussen 2 RCA en de overeenstemmende XLR versies steeds groter bij de RCA kabels. Misschien toeval? Of is een gebalanceerde kabel toch intrinsiek beter?

Ik zou er voor thuisgebruik niet echt van wakker liggen, en gewoon gebruiken wat het best bevalt.
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
Plaats reactie