XLR kabels

De kers op de taart: van kabels, voetjes, matten en tweaks tot regelrechte voodoo, je vindt het hier!
Gydotron
Senior
Senior

za 15 feb 2020, 12:26

Dim schreef:
vr 14 feb 2020, 17:01
Gydotron schreef:
vr 14 feb 2020, 15:48
Een kabel moet op een correcte wijze het signaal doorgeven, wel de laatste jaren ben ik er meer en meer ervan overtuigd dat als een kabel "goed" meet dat die in orde is. Ik ben meer een meer aanhanger geworden van het rechte draad principe, iets wat Peter Walker van Quad destijds al zei. Even uit de pols, als je een signaal door een versterker stuurt en die versterker heeft extreem lage vervorming dan mag de kabel dat niet beïnvloeden. Het signaal door de kabel en rechtstreeks door de versterker moet exact het zelfde zijn. Als dat afwijkt is de kabel niet OK. Het kan misschien wel je "smaak" zijn, maar dan voegt de kabel iets toe en dat mag eigenlijk niet. Als klant heb je natuurlijk kan je alleen maar gissen of de kabel eerlijk is. Probleem is dat bijna geen enkel tijdschrift meten doet, gewoon omdat 95 % van de recensenten niet weet hoe ze dat moeten doen, ze hebben domweg de kennis niet. Alleen Stereophile doet metingen, maar aan kabels wagen ze zich ook niet. Bron, versterker en speakers zijn vele malen belangrijker in een keten dan kabels. Besteed dus liever je centen in voorgaande dan in kabels!
ok, en hoe moet ik bovenstaand relaas (waar ik je trouwens goed in volg) dan in de context plaatsten van 2 vs 15 kabels "vergelijken" ? ;)
Of zijn we akkoord dat dit geen verschil mag uitmaken (tenzij er ene stuk is en ineens kortsluiting veroorzaakt :mrgreen: )

Dim,

Ik denk dat 15 kabels vergelijken een bijna onmogelijke opdracht is, ik zou er zelf niet aan beginnen. Mag ik je vragen, waarom 15 ?
0 x
Dim
Forum Guru
Forum Guru
Contacteer:

za 15 feb 2020, 16:17

Gydotron schreef:
za 15 feb 2020, 12:26
Dim,
Ik denk dat 15 kabels vergelijken een bijna onmogelijke opdracht is, ik zou er zelf niet aan beginnen. Mag ik je vragen, waarom 15 ?
Hoi Guido,

Geen idee hoe ik dat hier nog kan uitleggen... :shifty:

Als je in een 2.0 setup, interlinks wil vergelijken, wat doe je dan? Het kabeltje van kanaal L en dat van R veranderen, toch?
Als je dan ipv 2 speakers (stereo), er 11 hebt, wat moet je dan doen? Al die interlinks voor speakers L+C+R+SL+SR+BL+BR+HFL+HFR+HBL+HBR swappen, toch?
Twee subs tel ik hier voorlopig niet mee, gezien ik geen xlr naar rca gemaakt heb.

Zowel in het eerste geval, stereo, als in het tweede geval, meerkanaals, speel je dan uw medium af om te horen of er verschillen zijn tussen de weergave in set kabels A of set kabels B. Zo moeilijk is dat toch niet, efin, denk ik zo?
Je vergelijkt toch de weergave van "muziek", aangesloten op set kabels A of B... maakt toch niet uit over hoeveel interlinks dat hier gaat?

Gezien er dan nog een preamp voor enkel stereo is, verander ik dan ook de interlinks aldaar (xlr in én out = 4 kabels)
Shit, ik ontbreek er nog twee, voor de XLR switch!! :mrgreen:
0 x
rovara
High End Sponsor
High End Sponsor

zo 16 feb 2020, 02:13

En hoor je verschillen ? :think:
0 x
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

wo 19 feb 2020, 08:58

Michel75 schreef:
za 15 feb 2020, 12:21
Lucky schreef:
za 15 feb 2020, 08:00
Dat valt dan toch nog mee. Hier is de configuratie er eentje van weinig geheugen en nog minder geduld. :mrgreen:
Maar veel tijd? :lol:
Mag ik mijn joker inzetten?
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
Plaats reactie