Buizen of...

Van de bron naar de versterking. Buizen, transistoren of klasse D, het vindt hier zijn plekje!
Plaats reactie
Gydotron
Senior
Senior

vr 21 jun 2019, 14:20

Neen, dit is niet de zoveelste discussie over wat beter is, neen, ik vraag me gewoon af wat mensen ervaren. Vinden jullie buizenversterkers beter dan transistor versterkers en zouden jullie kiezen voor buizen? Ik verklap alvast mijn ervaringen, ik vind beide concepten goed, vooral als ze goed ontworpen zijn (en ja ook klasse D !) Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
0 x
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

za 22 jun 2019, 07:31

Voor een eindversterker laat ik buizen links liggen. Wegens meestal te weinig laagcontrole. en ook omwille van het geneuzel met lampen vervangen om de zoveel tijd.
Bij een voorversterker zou ik het best willen overwegen. Ik deed al een paar goeie luisterervaringen op met Octave en VTL.
Gelukkig is het probleem niet zo meteen aan de orde ;)
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
rovara
High End Sponsor
High End Sponsor

za 22 jun 2019, 10:44

De weinige keren dat ik buizen heb gehoord , hebben ze me niet kunnen overtuigen op het vlak van geluidreproductie .

't Was wel mooi om naar te kijken .
0 x
Michel75
My Fi Profiel
My Fi Profiel

za 22 jun 2019, 15:25

Ik heb buizen al alle richtingen horen uitgaan, van lekker tot echt analytisch. De laatste set opgebouwd met nieuwe audio research componenten klonk echt strak, te naar mijn goesting.
Een primaluna icm B&W nautilus al lekker horen spelen, maar was wel in een echt kleine ruimte en laag volume.

Ik heb dus geen vooroordelen, behalve als je echt power wilt, denk niet dat dat echt lukt met lampen :think:

Zoals Luc zegt lampen pre en gewone eind... moet wel mooie combinaties kunnen opleveren. Genoeg keus, laat maar horen, we zijn benieuwd :mrgreen:
0 x
cap
Junior
Junior

za 22 jun 2019, 15:41

Zoals waarschijnlijk de meesten vroeger met transistoren begonnen. Dat waren verschillende zelfbouw versterkers. Daarna Rotel met Mission boxen.
Tien jaar geleden overgeschakeld naar de Cremona Auditor M speakers van Sonus Faber (staan nu te koop), gestuurd door een Primaluna Dialogue One buizenversterker (met EL34). Natuurlijk een hele verbetering. Zeer muzikaal, zeer mooi middengebied, zacht hoog, niet overdreven bassen, maar alles wel in evenwicht.
Het speelde goed, zeer goed, maar zijn dat nu eigenschappen van de Primaluna of van de Sonus Fabers? Beide waarschijnlijk, maar meer het laatste denk ik. Ik had altijd het vermoeden dat die Cremona's zelfs nog meer in petto hadden.

Rond de jaarwisseling hoorde ik Sonus Faber Olympica III luidsprekers bij de dealer. Ze werden gestuurd door een Fezz Titania met KT88. Wat ik daar hoorde had ik nog nergens gehoord. Muziek waar je totaal in opgenomen werd. De hele ruimte vooraan tot aan mijn luisterplaats en tot aan het plafond leek vol muziek, volledig los van de speakers. Schitterend.
Het was me te doen om de speakers, de versterker zou ik indien nodig bijnemen. Dus bracht ik enkele dagen later mijn Primaluna mee. Dezelfde opstelling met dezelfde speakers, maar het super effect liet zich niet horen. Ik was eigenlijk wat ontgoocheld. Dus geprobeerd met een Naim Nait (die zou het zeker doen dacht ik). Tot mijn verbazing, Nada, niks. Terug de Fezz, et voilà!
Ik heb die Fezz onmiddellijk gekocht en heb nog geen seconde spijt gehad.

Wat juist dat speciale effect veroorzaakt weet ik nog altijd niet. De Fezz is iets krachtiger dan die Primaluna en heeft KT88-buizen. Sonus Faber staat erom bekend gemakkelijk te spelen, maar gaat pas zingen (en hoe) bij wat meer energie. De Nait met transistoren heeft ook meer uitgangsvermogen dan de Primaluna, maar ik las een interessant artikel (uit de Primaluna-stal dacht ik) waarin erop gewezen wordt dat het niet zozeer het uitgangsvermogen is dat telt, maar ook de uitgangs-bandbreedte. Laat daarin nu de Fezz juist speciaal zijn met zijn (vroeger taboe) ringkern uitgangstrafo's.

Als ik vroeger naar vergelijkende metingen keek, geloofde ik absoluut niet in buizen tegenover transistors met hun supercleane specs. Maar het is het resultaat dat telt. Ik speel hier nu tot volle tevredenheid met een Fezz buizenversterker en Sonus Faber Olympica III speakers. WAW.
0 x
Gydotron
Senior
Senior

zo 23 jun 2019, 11:04

Ik wil er toch even aan toevoegen dat er voldoende buizenversterkers zijn met voldoende vermogen, dus dat zou geen belemmering mogen zijn. Dat een buizenversterker geen doortekend laag kan weergeven vind ik zelf een cliché, een goede buizenversterker kan dat perfect. Mensen staren zich vaak blind op de dempingsfactor van een transistorversterker die vaak hoger is, maar het éne spoel in het laag (welk een weerstand heeft) gooit al roet in't eten, laat ons stellen dat er maximaal 10 overblijft aan de laag unit.
Een buizenversterker zal bijna altijd een hogere vervorming hebben dan de transistorbroer. Dat heeft vaak met de uitgangstrafo te maken. Betere type's zijn uit Amorf gemaakt en zijn vaak bandkerntype's. Wat een buizenversterker vaak wat puurder maakt is het feit dat je weinig actieve componenten nodig hebt en dat bij eindbuizen de frequentierespons en power response gelijk zijn. Meer met buizen is de juiste match belangrijk, je gaat bv aan een B&W 801 geen 30 watt buizenversterker hangen, dat moet een zware jongen zijn. Dat kruisbestuivingen wel eens goede resultaten kunnen leveren is een feit, dus buizen pre en trans eind, maar een must is het niet. Wat ik minder hoor hier is dat mensen vaak buizen als een wat meer betrokken weergave ervaren, meer emotie. Maar zoals steeds, je hebt met alles goede en slechte types, dus liever een goede transistorversterker dan een slechte buizenversterker.
Betreft de levesnduur van buizen, die word enorm onderschat. Eindbuizen gaan jaren mee, ten minste als ze niet voluit in klasse A staan.
0 x
stefk
High End Sponsor
High End Sponsor

zo 23 jun 2019, 13:36

Zoals de meesten weten, heb ik met een primaluna dialogue one gespeeld met Genalex KT66 buizen.

De betrokkenheid in het middengebied vond ik heel mooi en naturel maar het laag en de controle kon beter.
Zeer waarschijnlijk had het ook met de match te maken met mijn luidsprekers.

Mijn bescheiden ervaring is dat een zeer mooie buizenversterker, voor eind buizen of intégré een pak centen kost versus transistor maar het kan hemels klinken.
Ben zeer gecharmeerd geweest van Lamm en VTL. Als jullie de kans krijgen om naar LAMM te luisteren, zeker doen ...

Mijn, in de digitale wereld ist al een oud bakske, Eastern Electric DAC heeft de keuze tussen wel of niet een tube output. Momenteel steekt er terug een buisje in, old school high quality. Zonder buis is er meer detail enz enz, met de buis vind ik de betrokkenheid groter en het iets natureller klinken. Beiden hebben hun voor-en nadeel. Het ligt eraan wat voor een luisteraar je bent. Wil je alle details zo optimaal mogelijk horen of wil je nog een fractie meer in de muziek kruipen ... vul zelf maar in.
0 x
Gr
Stef

Arno said: "Music is the dope"
cap
Junior
Junior

ma 24 jun 2019, 14:32

Een niet vermeld nadeel van buizen is het verbruik, al dat sommige torrenversterkers in klasse A er ook wat van kennen.
Een ermee samenhangend kenmerk is de warmteontwikkeling. In de huidige omstandigheden houdt dit gegeven me tegen om een muziekje op te zetten.
0 x
Plaats reactie