Reel2Reel

Alles wat analoog betreft! Draaitafels, armen, elementen, tapedecks, you name it!
Geert
Senior
Senior

zo 03 dec 2017, 12:32

Ik denk dat het inderdaad verstandiger is van het bij liefhebberij te houden, anders zal je nog aardig mogen investeren. En dat terwijl er nauwelijks nog opnamebudgetten zijn, en professionele studio’s aan dumpingprijzen verhuurd worden om toch maar wat business te genereren.

Zelfs in een analoge studio verwacht men trouwens een DAW (met dure convertors en plug-in’s) want digitaal heeft natuurlijk ook wel bepaalde voordelen en mogelijkheden die analoog niet heeft, en is tegenwoordig kwalitatief enorm goed. Financieel een bodemloze put dus, of je zelf een muzikant/producer moeten zijn.

Ik ben zelf liefhebber van analoge outboard apparatuur (preamps, eq’s, compressors), maar eigenlijk gebruik je dat vooral voor jezelf. Je moet al echt met top-artiesten werken om daar waardering voor te krijgen (en het financieel zinvol te maken). De helft van mijn live werk doe ik tegenwoordig op een digitale mengtafel (met ingebouwde randapparatuur) die ik gewoon onder mijn arm meeneem, en iedereen is supertevreden ...
0 x
John Difool
High End Profiel
High End Profiel

za 09 dec 2017, 22:37

Ik heb jullie verhalen met veel plezier en nostalgische gevoelens gelezen. Ik ben zelf nooit zo fervent bezig geweest, maar thuis hadden we ook een stuk of twee van die bandrecorders staan. Dat waren er die mijn vader hier of daar had gekregen. Merken of types ontgaan mij echter.

We gebruikten die ook om opnames van de radio te maken, voornamelijk de jaarlijkse top 100 op StuBru, aangezien zo’n banden het ganse programma konden bevatten, wat een cassette niet kon. Dat waren nog eens tijden.
0 x
Nico

Zeg u kè oe loat ist?
Gydotron
Senior
Senior

zo 28 apr 2019, 07:41

Ondertussen heb ik mijn Technics RS-1506 gerecapt, voorzien van nieuwe aandrukrollen, koppen laten "relappen" nieuwe cinch pluggen, motoren voorzien van nieuwe lagers, .... Ik ben daar toch een dag of 4 zoet mee geweest, maar de recorder kan er nu weer jaren tegenaan. Afbeelding
0 x
Geert
Senior
Senior

ma 29 apr 2019, 22:10

Condensatortjes per kilo gekocht lijkt het wel ;-)
0 x
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

di 30 apr 2019, 09:06

Die Technics lijkt ook niet het makkelijkste toestel om aan te werken.
Koppen relappen: hoe goed worden die dan opnieuw? En wie doet zoiets vandaag de dag?
0 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
Gydotron
Senior
Senior

di 30 apr 2019, 22:33

Ik laat mijn koppen relappen bij AM-Belgium. Zie AM-Belgium Zij maken al jaren de koppen voor Studer. De koppen zijn nadien als nieuw en je kan ze ongeveer 2 tot 3 maal laten relappen. Verder is de Technics niet zo complex om aan te werken, maar uiteraard niet zo makkelijk als een Revox of Studer, dat zijn droommachines met al hun insteek-printen.
0 x
Lucky
High End Sponsor
High End Sponsor

wo 01 mei 2019, 08:39

Dankuwel voor de info, Guido
1 x
You will never find any joy in anything where every single part has come from the lowest bidder. (Jeremy Clarkson)
william
Senior
Senior

vr 03 mei 2019, 12:03

Worden er nu opnieuw tapes uitgebracht ?

Nummers uit eigen LP's heb ik nog opgenomen op cassette,
om te laten spelen in de auto, ergens 1970,

en nummers van de radio op tape, ergens 1960.

Maar indien er nu nieuwe Reel2Reel machines worden aangeboden
is er toch nood aan tapes met een ' goede opname ' ?
0 x
Gydotron
Senior
Senior

vr 03 mei 2019, 12:22

Je kan nieuwe tapes kopen, die worden nog steeds gemaakt. Zie: Recording The Masters
Je kan ze bestellen bij: Banden Verder kan je ook voorbespeelde banden kopen bij bv STS. Zie: STS R2R
Verder zijn er nog heel wat opname studios die nog taperecorders gebruiken.
1 x
Plaats reactie